Vereenka

... i jej świat

Śnieżyce wiosenne

Autor: Vereena, w kategorii: , o godzinie: 18:47


W ten weekend odwiedziliśmy z Tomkiem Śnieżycowy Jar. Brzmi magicznie, prawda? :) W rzeczywistości Śnieżycowy Jar to rezerwat niedaleko Poznania, jednak zwiedzany z bliska okazał się być równie urokliwy, jak w moich wyobrażeniach.

W Śnieżycowym Jarze można przez krótki czas u zarania wiosny podziwiać śnieżyce wiosenne (Leucojum vernum, Leucoium vernum), czyli małe, białe kwiatki z rodziny amarylkowatych. Śnieżyce wiosenne występują masowo w Karpatach, jednak dalej, na Niżu, są niezwykle rzadko spotykane. Już ubiegłego lata, zwiedzając Bieszczady, zauważyliśmy z Tomkiem Rezerwat Przyrody Śnieżyca wiosenna w Dwerniczku (w gminie Lutowiska). Opis rezerwatu w przewodniku wyglądał tak zachęcająco, że obiecaliśmy sobie kiedyś wrócić tam wczesną wiosną, aby napawać się widokiem. Nie zdawałam sobie sprawy, że będzie to możliwe już teraz, i to tak blisko domu :)

Śnieżycowy Jar okazał się być prawdziwym jarem, ze strumykiem plączącym się gdzieś na dnie. Całe dno jaru oraz jego zbocza porastały połacie małych, białych kwiatków - śnieżyc wiosennych. Faktycznie, patrząc z pewnej odległości można uwierzyć, że tam, na dnie jaru śnieg nadal nie stopniał, że ten teren jest we władaniu zimy. Jednak z bliska widać poszczególne główki kwiatów nieśmiało powiewające na lekkim wietrze. Końce płatków zdobi żółta, słoneczna plamka - ot, mały zwiastun bliskiej wiosny.

Obawiam się, że zanim wywołam zdjęcia zrobione w śnieżycowym jarze, urok wczesnej wiosny już pryśnie. Jeśli choć jedno zrobione przeze mnie zdjęcie będzie udane, dodam je do bloga, obiecuję :) Na razie - na zachętę - zdjęcie z Wikipedii. Jeśli ktokolwiek chciałby zobaczyć śnieżyce wiosenne w okresie kwitnienia, gorąco polecam Śnieżycowy Jar :)

3 komentarze:

Agnieszka Posłuszny pisze... @ 15 marca 2008 14:18

Trafiłam tu do Ciebie z naszego bloga i od razu dowiedziałam się wielu ciekawych rzeczy :D Nie wiedziałam, że istnieje takie magiczne śnieżycowe miejsce!
Dobrze, że dałaś znać o sobie :)

Anonimowy pisze... @ 25 marca 2008 11:25

Byłam w Śnieżycowym Jarze i rzeczywiście, to piękne miejsce ;)

bikermtb pisze... @ 11 lutego 2010 22:18

Śnieżyca wiosenna w Rudawach Janowickich.
http://www.karkonosze.ws/kolorowe_jeziorka_wiesciszowic_artykul_738.html
więcej informacji i zdjęć
bikermtbjgora@wp.pl

Prześlij komentarz

 

O mnie

Moje zdjęcie
Poznań, Wielkopolska, Poland
Po prostu cała ja :)